0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
مفهوم درک زمان

مفهوم درک زمان چیست و چرا انسان امروزی بیشترین نیاز به درک زمان را دارد ؟

دانستن وقت و زمان از دیر باز برای ادمی با اهمیت بوده میزان این اهمیت به قدری بالا بود که گاهی صحبت مرگ و زندگی در زمان خلاصه میشد .از زمانهای دور انسان با سوالاتی همچون زمان چیست؟ اگر هست چگونه است ؟ چرا رو به جلو حرکت میکند ؟ آیا به عقب برمیگردد؟ اصلا واقعیست ؟

 

 

مفهوم دانستن زمان

 

ادمی همیشه با مفهوم اسرارآمیز زمان درگیر بوده و هست و در حال نیز از مسائل گُنگ و دست نیافتنی به‌شمار می‌رود، دانشمندان زیادی زمان را مورد بررسی قرار داده اند بزرگانی از علم همچون داوینچی ، ابوریحان بیرونی ، ارشمیدوس ، گالیله ، انیشتین و ... در این مقاله از دیجی ساعت به این موضوع چالش برانگیز و بررسی آن میپردازیم .

وقت و زمان در راستای زندگی بشر ادامه لاینفک زندگی و اتفاقات است که از قضا فعلا در مسیری رو به سمت جلو و برگشت ناپذیر در حال حرکت است ، موضوعی غیرقابل لمس ولی قابل مشاهده که از گذشته های خیلی دور در حال رخ دادن است و تنها راه ارتباطی است که گذشته و حال و آینده را به هم مرتبط میسازد .

زمان تنها واحد و مقیاس اندازگیری های گوناگون است که کوتاه ترین تا بلندترین ها را درخود جای میدهد در تعیین اندازه ها تا کنون هیچ واحدی نتوانسته جایگزین مناسبی برای زمان شود حتی در نزدیکی آن هم قرار نگرفته است .

در تجربه خود آگاه و حتی تا خود آگاه آدمی وقت و زمان با مفهوم بین ها و کمیت و واقعیت مادی مفهوم میگیرد و به‌کار می‌رود زمان را غالبا بُعدی ناشناخته تحریف میکنند و تمامی دانشمندان صاحب نظر آن را درکنار یا بعد از ابعاد سه گانه قرار داده اند.ب.م

عنوان بعد چهارم برای زمان درکنار ورود انسان به فضا از نظر واژه‌شناسی کمی غیر قابل درک میشود زیرا که وسعت آن بسیار بسیار بسیار دست نیافتنی میشود .

هایدگر فیلسوف و نابغه آلمانی در کتاب وجود و زمان مفهوم زمان را توانی در ابدیت یافت و پیش شرط آن را اشراف و درک کامل ابدیت دانست . او تنها شخصی نبود که با موضوع زمان و درک آن در فلسفه دست به گریبان بود و نتوانست حیرت خود را در مقابل این موضوع مخفی نگه دارد. او در پایانی گُنگ در این نوشته خود گفت چون فیلسوف ایمان نمی آورد می خواهد زمان را از خود زمان درک کند .

 انسان امروزی با زمان انس و ارتباط بهتری گرفته و از دانش آن برای هرچیزی حتی روزمرگی خود استفاده میکند قرار های کاری ، ملاقات های عاطفی ، تفریحات و ورزش و امرار خود از واژه زمان بهرمند میشود.

روز و شب برای انسان های اولیه اولین مفهوم زمانی بود که در آن زندگی میکرد بعد ها در ترکیب زمان با تغییر در روند گرم سرد شدن و تغییر شکل طبیعت اطراف انسان اولیه پی به فصل ها برد و با پیر تر شدن خود واژه عمر را درک کرد و سن و سال تعریفی جدیدی برای انسانهای اولیه شد .

تعریف زمان برای انسانها باعث شد که ادمی باهوش تر شود و درک بهتری از محیط اطراف خود پیدا کند آنها کم کم به تفکیک و جداسازی زمان در اطراف خود کردند و روزها و هفته و ماها و سالها را بوجود آوردند و این روند تا امروز همچنان ادامه دارد تا جایی که انسان زمان را به میلیونیوم ثانیه تقسیم کرده و در ریز ذرات زمان بدنبال اهداف خود میگردد .

انسان امروزی در فضای معلق خارج زمین زمان را در ابعاد بسیار وسیعی یافت طوری که سریعترین واحد سنجش زمان سرعت نور در مقابل آن به زانو درآمد و فاصله های دست نیافتنی امروزی ولی قابل رویت را با سرعت نور در زمان سنجید بحث های زیادی در موضوع شدت و سرعت زمان در تمامی دنیا مطرح است که دانشمندان زیادی را به خود مشغول کرده که در مقاله سرعت زمان بیشتر به آن خواهیم پرداخت .

واژه زمان در تمامی کشوره های مختلف دنیا تنها واژه ای است که یک تعریف جهانی دارد و در تمامی زبانهای دنیا یک معنی میدهد .

حال به پاسخ این موضوع که چرا انسان باید مفهوم زمان را درک کند میپردازیم . به احتمال زیاد تجربه این را داشته اید که بعضی مواقع قبل از خواب، در خیال خود با خود قرار می‌گذارید که بطور مثال فردا صبح راس ساعتی مشخص از خواب بیدار شوید و به کاری که برای آن برنامه ریزی کرده اید بپردازید و بدون هیچ آگاه کننده ای و در حالی که هیچ ساعتی را کوک نکرده‌اید به خواب میروید و در روز بعد اتوماتیک در نزدیک یا راس همان ساعت مقرری که شب قبل با خود مرور میکردید از خواب بیدار می‌شوید صد البته که انسانهای زیادی ازین قابلیت بهرمند نیستند و نمیتوانند زمان بدن خود را در اختیار بگیرند و برای این مهم وابسته به ابزارهای هشدار دهنده و یا دیگران میشوند .

من اشخاصی را می شناسم که هیچ حسی در مورد زمان و پیرامون آن ندارند . مثلا زمان بسیار زیادی را صرف ایمیلی که خیلی فوری باید ارسال شود میکنند و یا گاهی هستند کسانی که در ذهن خود میخواهند مسیری که همیشه 2 ساعت در آن مشغول رانندگی هستند را در نیمی از ساعت طی کنند اینگونه اشخاص همیشه این مدل افراد دیر به مقصد میرسند .

البته این اتفاقات برای کسانی که درکی از زمان ندارند اصلا مهم نیست، ولی برای اشخاصی که خارج از دنیای آن‌ها هستند معضلی بزرگ بحساب اماده و اعصاب خردکن است. اما چرا احساسی که افراد نسبت به زمان دارند متفاوت است؟

انسان به خوبی می‌تواند گذر زمان را درک کند اما زمانی به ارزش آن پی میبرد که مهمی در وقتی خاص برایش در حال اتفاق باشد دانشمندان معتقد هستند اکثرا هر اتفاقی که در بدن ما انجام می‌گیرد، نیازمند نظم و دقتی در حد میلی‌ثانیه است. بدون درک دقیق از زمان، انسان نمی‌تواند یاد بگیرد یا صحبت و حرکت کند. ما خیلی متوجه این اتفاقات نیستیم تا وقتی که بطور مستقیم به ما مربوط شود در آن لحظه حتی ثانیه ها هم برای ما ارزشمند میشود. داوینچی می‌گوید که احساس زمان، در حرکت کردن ما، در عمل کردن ما و در درک ما از جهان تاثیر بنیادین دارد.

دانشمندان یافته اند که مغز انسان دارای ساعت‌های مختلفی است که در قسمت‌های مختلف مغز قرار گرفته‌اند و هرکدام با سرعتی متفاوت کار می‌کنند. بعضی از قسمت‌های مغز میلی‌ثانیه‌ها را سنجش می‌کنند و بعضی مراکز دیگر، دهه‌ها را زیر نظر دارند. بعضی از زمان‌سنج‌های عصبی، حرکات بدن را مدیریت می‌کنند و برخی از آن‌ها نظاره‌گر اطلاعاتی هستند که از حواس مختلف وارد مغز می‌شود. بعضی از قسمت‌های مغز می‌توانند زمان‌های آینده را پیش‌بینی کنند و این درحالیست که زمان‌سنجی خاطرات گذشته که در جای دیگری از مغز اتفاق می‌افتد را ورق میزند .

ابزار تعیین زمان و سنجش آن از سالهای خیلی دور با انسان همراه شده و انسانهای باهوشی که توانستند زمان را جدا سازی کنند و ابزاری برای تفکیک آن طراحی کردند. امروزه این ابزار پیشرفت چشمگیری داشته که با آنها میتوان به کوچکترین جز زمان که تا بحال شناسایی شده و ابعاد پلانک نام دارد را جداسازی کرد .

در دنیای امروزی ابزارهای بسیار زیادی برای تشخیص و اندازه گیری زمان در بین انسانها بوجود آمده است که مهمترین آنها ساعت می باشد . از دیر باز ساعت هایی در مدلهای مختلف و طرح ها و رنگهای متنوع طراحی و ساخته شده و این موضوع همچنان ادامه دارد که صحبت در مورد چگونگی پیدایش ساعت خود صحبتی جذاب و دوست داشتنی بوده که دراین مجال نمیگنجد .از زمان پیدایش ساعت ادمی به گونه ای دیگر به دنیا نگاه کرد و توانست برای فاصله ها و متغیرات مفهوم جدیدی بسازد ، وقت و زمان به ارزشمندترین چیز در بین انسهانها تبدیل شد و کالبد فعالیت و حرکت را دچار تغییر اساسی کرد .

امروزه تنوع ساعتها به اندازه ای زیاد گشته که افراد معروف و اشخاص سرمایه دار هم از پس تنوع دراین مقوله بر نمی آیند. اما با همه این موضوعات تنها موضوعی که بصورت مشترک در بین تمامی انسانها به وضوح قابل رویت میباشد اهمیت دانستن زمان است

مشاوره و پشتیبانی